Reflectie: wat is dat?
– Adrie van den Berge, Leren in Ontwikkeling, april 2005
Reflectie: hoe leer je dat?
– Adrie van den Berge, Leren in Ontwikkeling, mei 2005
Reflectieve vragen: hoe zien die eruit?
– Adrie van den Berge, Leren in Ontwikkeling, juni/juli 2005
Schrijven over faalangst verbetert prestaties
– Dennis Rijnvis, nu.nl, januari 2011
Gevoelens opschrijven goed voor je
– Teletekst, februari 2009
Blogging – It’s Good for You
– Jessica Wapner, Scientific American Magazine, mei 2008
Putting Feelings into Words Produces Therapeutic Effects in the Brain
– Stuart Wolpert, University of California, juni 2007
Inlegvel met lijntjes
– te gebruiken bij schriftelijke programma’s die je op blanco papier afdrukt.
Rosa-labyrint
– te gebruiken als aandachtsoefening voor en/of na het schrijven. Je ‘loopt’ het labyrint met de vinger van je niet-dominante hand. In sommige schriftelijke programma’s geef ik nog andere oefeningen die je ermee kunt doen; je kunt de toepassing natuurlijk zelf bepalen.
Benedictijns timemanagement
– Sarine Zijderveld, oktober 2009
Benedictus’ regel tart de tijdgeest
– Marc van Dijk, Trouw, 2 januari 2008
Benedictijnse spiritualiteit is voor iedereen
– Peter Hoefnagels, ongedateerd
Groeien in contact met bronnen van waarde
– Wil Derkse, ongedateerd
Labyrintwerk: een kaart met de labyrinten in Nederland
Bestellen: Vruchtbare aarde, digitale uitgave over labyrinten
Zie ook het Rosa-labyrint dat je kunt downloaden bij ‘Hulpbladen bij het schrijven’