Deze maand gaan we op herhaling met een oefening uit het verleden, uit september 2018.
Ik ben namelijk druk bezig met het vernieuwen van de website en overstappen naar een andere provider, dus er is even geen tijd voor een oefening. Wel heb ik er een paar zinnen aan toegevoegd om de actualiteit van de coronacrisis mee te nemen. Als je de oefening destijds ook gemaakt hebt, is het interessant om eerst opnieuw te schrijven en pas daarna terug te lezen wat je eerder schreef. Zie je doorlopende thema’s? Zie je ontwikkeling?

De oefening gaat over “the beauty you love”. Wat komt van nature? Wat hoort zó bij jou dat je er vanzelf naartoe trekt, soms zelfs zonder dat je het doorhebt? Er zit een mooie uitspraak van Rumi in.

Veel plezier en inspiratie met deze oefening toegewenst!

Stap 1
Denk eens na over de volgende vragen en noteer wat dingen die je te binnen schieten.

  • Wat is iets dat jij altijd wel doet, ook al heb je nog zo weinig tijd? Het kan iets zijn wat altijd wel tussendoor kan (het kruipt vanzelf in de kieren van je dag), of iets waar je juist bewust trouw tijd voor maakt. Waarom dan dit? Wat brengt het je? Wat betekent het voor je? – En is hierin iets veranderd in deze coronatijd? Doe je dingen niet meer of nu juist wel?
  • Van de kranten en tijdschriften die je ontvangt: welke pak je het eerste? En welk soort artikelen en of rubrieken lees je dan als eerste? Wat spreekt je daarin aan?
  • Van de berichten die je op social media leest en de mensen die je volgt: wiens berichten lees je het vaakst? Waar gaan die berichten over? Waar verbinden die jou mee? Wat betekent die verbinding voor jou?
  • Als je 100 euro won die je mocht besteden in een winkel met boeken, films, schilderijen, kunst, muziek, hobbyspullen etc., wat zou je kopen? Waarom dat?
  • En als je niet 100, maar 5.000 of 10.000 euro zou mogen besteden?
  • Als je aan je kind, kleinkind of een ander dierbaar iemand één bepaalde ‘liefde voor…’ kon overdragen, welke liefde zou dat zijn? Wat zou je daarmee in essentie doorgeven? En waarom is dat van waarde voor het leven van die dierbare?

Stap 2
Lees rustig en hardop terug wat je bij stap 1 genoteerd hebt. Markeer met een kleur woorden die eruit springen en die bij elkaar horen. Gebruik meerdere kleuren als je wilt, zodat je bijvoorbeeld laat zien dat alle groene woorden bij elkaar horen rond thema 1, alle blauwe woorden rond thema 2 etc. Jouw doen/laten/denken in deze coronatijd kan ook een thema zijn. Het kan ook zijn dat alles over hetzelfde thema gaat, dan hou je het gewoon bij één kleur.

Stap 3
Als je bij stap 2 meerdere thema’s hebt gevonden, kies dan het thema waar je op dit moment mee verder wilt. Als het één thema is, is dat het. Schrijf een sprintje van 10 minuten waarin je dieper ingaat op dit thema. Waar gaat het precies over en wat betekent het voor jou? Hoe is het om te zien dat dit zo bij je hoort?

Stap 4
Van Rumi is de uitspraak:

Let the beauty you love, be what you do.

Een vertaling, niet zo mooi, maar letterlijk, is: “Laat de schoonheid die je liefhebt, zijn wat je doet.” Ofwel: maak werk van wat je mooi vindt, wees bezig met dat wat voor jou mooi is en waar je van houdt. Wat laat deze uitspraak jou zien in relatie tot wat je net in stap 3 schreef? Heeft Rumi je hiermee iets te zeggen? Schrijf een sprintje van 5 minuten.

Stap 5
Je hebt bij stap 3 en 4 geschreven over een thema dat bij jou hoort. Zoek een foto (op internet, in een tijdschrift of een eigen foto) die daarbij past of maak er een tekening over. Schrijf tenslotte een kort sprintje van ca. 5 regels tekst over wat deze foto of tekening laat zien.

Variatie/uitbreiding
Als je in stap 2 meerdere thema’s hebt gevonden, kun je stap 3 t/m 5 herhalen voor andere thema’s.

Hergebruik van deze oefening is vrij, mits met bronvermelding:
Tekst: Sarine Zijderveld, www.papierenspiegel.nl
Foto: nl.freeimages.com

Nodig
– pen en papier
– kookwekker/timer
– verschillende kleuren potloden of markeerstiften
– foto’s of tekenspullen

Hoe te schrijven: sprintje
– schrijf zo snel als je kunt
– volg de gedachten die opkomen
– blijf doorschrijven
– censureer en corrigeer niets
– let niet op taal- en schrijffouten
– als je vastloopt: herhaal het laatste woord totdat er weer een nieuwe gedachte komt