Enjoy the little things – geniet van de kleine dingen. Dat staat op een van de stempels in de set Friend Like You. Dit zinnetje, dit advies is de inspiratiebron voor de oefening van deze maand.

Het zijn stempels van Stampin’Up! en ik ben daar onlangs demonstrator van geworden. Dat betekent dat je ze via mij in de webwinkel kunt kopen, net als andere hobbymaterialen. Je kunt er kaarten mee maken, maar ook werkbladen voor schrijfoefeningen en handouts voor workshops.

In de afgelopen tijd heb ik ontdekt hoe ontspannend het is om met papier en inkt bezig te zijn. Het maakt m’n wereld even kleiner. Ik ben aan het frutten met afmetingen, kleuren, papierontwerpen en combinaties van beeld en tekst. Heerlijk. En het leukste is nog wel dat ik dit doe met iemand in gedachten voor wie ik bijvoorbeeld die kaart aan het maken ben. Of, zoals deze oefening van de maand, terwijl ik denk aan jou, jullie – de bezoekers van mijn website die op een creatieve, reflectieve manier willen kijken naar zichzelf. Echt fijn is dat.

Deze maand dus: geniet van de kleine dingen!

Ik wens je veel plezier en inspiratie toe met deze oefening. En als je je dagboek wilt verlevendigen met deze afbeeldingen of als je zelf ook werkbladen of kaarten wilt maken, bestel dan de stempels via mijn webshop. Ze zijn voor veel dingen te gebruiken. Ik verzorg graag je bestelling.

bekijk de stempelset Friend Like You

Stap 1
Ga even bewust zitten, ontspan je schouders en nek, en adem een paar keer langzaam diep in en weer uit. Kijk rustig en met aandacht om je heen. Zet je zintuigen open en word je bewust van wat je hoort, ziet, voelt, ruikt en proeft. Maak daar een lijstje van; noteer ongeveer 10 dingen in trefwoorden. Het gaat dus om concrete, waarneembare dingen, bijvoorbeeld de stoel waar je op zit, de boom waar je op uitkijkt of de citroenlimonade die je nog proeft.

Stap 2
Lees je lijstje uit stap 1 (hardop) terug en kies 1 item uit waar je blij mee bent. Schrijf daarover een sprintje van 5 minuten: wat is het precies, hoe ziet het eruit (of hoe voelt het etc.), en waarom ben je er blij mee? Probeer details te (be)schrijven.

Stap 3
“Geniet van de kleine dingen.” Als je dit advies hoort, aan welke kleine dingen denk jij dan? Neem bijvoorbeeld eens de afgelopen dag of dagen in gedachten en maak een lijstje van wat er bij je opkomt, probeer tenminste 10 dingen te noteren: jouw ‘kleine dingen’ in trefwoorden. Bijvoorbeeld dat je iets nieuws gekookt hebt, dat je vriendin een appje stuurde dat jou goed deed, of na lange tijd weer eens varen met de waterbus.

Stap 4
Lees je lijstje uit stap 3 (hardop) terug en kies 1 item uit waar je blij mee bent. Schrijf daarover een sprintje van 10 minuten: wat gaat het precies om en waarom ben je er blij mee? Probeer details te (be)schrijven en schrijf in de ik-vorm, tegenwoordige tijd, alsof het nu aan het gebeuren is.

Stap 5
Lees je sprintje uit stap 4 (hardop) terug en vraag jezelf dan af: wat is het nu precies waar ik van geniet, in dit ‘kleine ding’? Wat is de essentie van die vreugde, wat is de kern? Schrijf daarover een sprintje van 3 regels tekst.

Stap 6
Lees je sprintjes uit stap 4 en 5 nog eens terug en onderstreep (stukjes van) zinnen die je mooi en waar vindt. Gebruik deze als bouwstenen om, als afronding van deze oefening, een haiku of tanka te maken.

Variatie/ideeën met de stempelset Friend Like You

  • Een boekenlegger maken met daarop de bloemenweide en je haiku of tanka.
  • De bloemenweide als rand langs je dagboekpagina stempelen, zoals op de foto van de kaart.
  • De golven als schrijflijnen gebruiken.
  • Het stempel “Enjoy the little things” in je dagboek stempelen, erover schrijven (bijvoorbeeld met deze oefening), en vervolgens het stempel “And everything else will work out” zetten en doorschrijven naar aanleiding daarvan.

Hergebruik van deze oefening is vrij, mits met bronvermelding:
Tekst: Sarine Zijderveld, www.papierenspiegel.nl
Beeld: (c) Stampin’Up!

Nodig
– pen en papier
– kookwekker/timer
– eventueel stempelset Friend Like You

Hoe te schrijven: sprintje
– schrijf zo snel als je kunt
– volg de gedachten die opkomen
– blijf doorschrijven
– censureer en corrigeer niets
– let niet op taal- en schrijffouten
– als je vastloopt: herhaal het laatste woord totdat er weer een nieuwe gedachte komt