Herfst. Heb je er ook zulke gemengde gevoelens bij, dit jaar? Akelig dat de dagen korter worden en dat je niet meer buiten kunt afspreken? Of juist blij met de warme herfstkleuren en de tijd om door het bos te lopen?

Bij mij is het niet of-of, maar en-en. Ik vind de lichtjes ’s avonds leuk en gezellig, en kan in een hoekje van de bank lekker wegkruipen in een omslagdoek, maar heb moeite met het donker en de kou in de ochtend. En ik vind de corona-maatregelen zwaarder nu we niet meer op het terras kunnen zitten met een salade Niçoise en een glas witte wijn.

Eigenlijk is de herfst een tijd om terug te kijken en te oogsten. Stilstaan bij wat de ‘expansie van de lente en de zomer’ heeft gebracht, zoals Jaap Voigt zegt in zijn boek Leven en werken in het ritme van de seizoenen. En dat kunnen in dit vreemde jaar wel eens andere vruchten zijn dan je had verwacht. Je komt ze in de oefening van deze maand schrijvend op het spoor.

De stempelset bij deze oefening is Love of Leaves, stempels die een vage, aquarel-achtige afdruk geven: een manier om prachtige dagboekpagina’s te maken rond dit thema. (Op de foto gecombineerd met stempels uit de set Natuurlijk voor altijd.)

Ik wens je veel plezier en inspiratie toe met deze oefening. En als je je dagboek wilt verlevendigen met stempels of mooi papier, dan kun je deze materialen via mijn webshop of via een mailtje bestellen. Ze zijn voor veel dingen te gebruiken. Ik verzorg graag je bestelling.

Stap 1
Maak een gedachtenwolk rond het thema ‘herfsttijd en oogsttijd’.

Stap 2
Kijk rustig naar je gedachtenwolk. Welk woord daarin heeft te maken met jouw ‘oogst’ over de afgelopen tijd, met vruchten die je kunt plukken? Iets waardevols dat je hebt gekregen, beleefd, ontwikkeld? Het kan letterlijk in je gedachtenwolk staan (bijv. geduld of vertrouwen), maar het kan ook achter woorden verstopt zitten (bijv. moeten volhouden, moeite hebben met iets – daar kan dan je geduld of vertrouwen achter schuilgaan). Kies dus een woord dat te maken heeft met jouw oogst en schrijf daarover een sprintje van bijv. 5 à 10 minuten: waar gaat dit over, wat zie je als oogst/vrucht?

Stap 3
Lees je sprintje uit stap 2 (hardop) terug en onderstreep één zin die eruit springt. Ga daar dieper op in met een sprintje van 5 minuten.

Stap 4
Lees je sprintje uit stap 3 (hardop) terug en geef dan antwoord op de volgende vragen, steeds in één korte zin (hoe kernachtiger, hoe beter):

  1. Wat is de essentie van jouw ‘oogst’ van de afgelopen tijd, de kern van wat je gekregen/geleerd etc. hebt?
  2. Waarom ben je daar blij mee/dankbaar voor?
  3. Waarom is jouw antwoord op vraag 2 belangrijk voor je?
  4. Geen vraag, maar schrijf opnieuw je antwoord op vraag 1 op.
  5. Over jouw oogst uit vraag 1 in dit lijstje: wat kun je daarmee voor een ander betekenen, wat merken anderen ervan?
  6. Wat voor gevoel roept dit bij jou op?
  7. Geen vraag, maar schrijf opnieuw je antwoord op vraag 2 op.
  8. Geen vraag, maar schrijf opnieuw je antwoord op vraag 1 op.

Door deze vragen te beantwoorden en de herhalingen erin op te nemen, heb je een rondeel geschreven.

Stap 5
Lees je rondeel uit stap 4 (hardop) terug en geef het een titel.

Schrijfvariatie en ideeën met de stempelset Love of Leaves

  • Schrijfvariatie: kies een ander woord uit je gedachtenwolk en herhaal de oefening.
  • Stempelset: gebruik het stempel van een blad als schrijfruimte voor een woord, en stempel om te beginnen de vorm van een gedachtenwolk over de pagina. Bijvoorbeeld één groot blad in het midden en kleinere bladen eromheen. Schrijf de woorden die in je opkomen op de bladeren.
  • Stempel een rand van herfstbladeren langs je dagboekpagina’s.
  • Gebruik een lichte kleur inkt om een herfst-achtergrond over heel de pagina te stempelen.

Hergebruik van deze oefening is vrij, mits met bronvermelding:
Tekst: Sarine Zijderveld, www.papierenspiegel.nl
Beeld: (c) Stampin’Up!

Nodig
– pen en papier
– kookwekker/timer
– eventueel stempelset Love of Leaves

Hoe te schrijven: sprintje
– schrijf zo snel als je kunt
– volg de gedachten die opkomen
– blijf doorschrijven
– censureer en corrigeer niets
– let niet op taal- en schrijffouten
– als je vastloopt: herhaal het laatste woord totdat er weer een nieuwe gedachte komt